« 批判心理学セッション:オンライン開催のお知らせ | トップページ | 次回の批判心理学セッションは3月14日,オンライン開催です. »

2020年12月12日 (土)

心理学教育に文化的多様性やインターセクショナリティの視点を取り入れるには

 一般に大学などで行われている心理学教育では,心理学は「心と行動の科学」だと教えられています.
 そこで講じられているのは「人間の普遍的な科学的心理学」であり,文化や社会階層やジェンダーやエスニシティやセクシュアリティなどの差異を越えて,全ての人間の心や行動に適用できる心理学だとする立場です.

 しかし心理学研究や心理臨床実践などに取り組むなかで,個々の人が生きる状況の多様性や上で述べた社会階層やジェンダー,エスニシティ,セクシャリティなどの諸条件が交差する場(インターセクショナリティ)で現実の生を送る個人の経験が捉えられていない,と感じることがしばしばあります.

 近年,アメリカでも心理学教育でこうした問題に取り組む研究者が現れました.
 人種のるつぼやサラダボールといわれるアメリカで,文化的多様性やさまざまなマイノリティの立場からの心理学教育が重要だ,と心理学者が考えるようになるのは自然な流れでしょう.むしろ遅きに失した感があります.

 「主流心理学」を制度的に担うアメリカ心理学会の出版局から刊行された次の一冊は,そうした変化を感じさせる一例です.
 「多文化主義とインターセクショナリティを心理学のカリキュラムに取り入れる;教師のための諸方略(Integrating Multiculturalism and Intersectionality Into the Psychology Curriculum:Strategies for Instructors)」,
Jasmine A. Mena・Kathryn Quina(編),アメリカ心理学会出版局,2019



 下に同書の目次をお示しします.
 私自身は,旧知のカナダの心理学史研究者による批判的心理学史研究を教育に活用した実践を報告した1章「批判的,多声的な心理学史を教育する:多様性の開明」(ケリー・ヴァン‐ジョンソンとアレクサンドラ・ラザフォード)を,大いに楽しみました.

Introduction (Jasmine A. Mena and Kathryn Quina)

I. Multiculturalism and Intersectionality in the Psychology Classroom
・From an Intersectional Perspective: An Overview (Brittney Poindexter and Kathryn Quina)
・Developing a Culturally Competent and Inclusive Curriculum: A Comprehensive Framework for Teaching Multicultural Psychology (Annemarie Vaccaro)
・Racial Microaggressions and Difficult Dialogues in the Classroom (Tammy Vargas Warner)

II. Gender, Ethnic, and Sociocultural Perspectives: Specialized Courses and Content Areas
・Who Is the Woman in the Psychology of Women? Addressing Diversity and Intersectionality
(Beverly J. Goodwin, Camille J. Interligi, Ashley E. Kasardo, Maureen C. McHugh, and Andrea D. Poet)
・Intersectionality in Teaching the Psychology of Men (Christopher Kilmartin)
・Integrating Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Issues in the Psychology Curriculum (Jacqueline S. Weinstock)
・Psychology of Asian Americans (Connie S. Chan and Kattalina Berriochoa)
・Teaching Africana Psychology (Lisa Whitten, Halford H. Fairchild, and Harriette W. Richard)
・Teaching Latinx Psychology (Jasmine A. Mena and Melba J. T. Vásquez)
・Weaving American Indian and Alaska Native Topics Into the Psychology Curriculum (Joseph E. Trimble and Gayle Skawen:nio Morse)
・Intersections Among Religion, Culture, Gender, and Mental Health (Kate Miriam Loewenthal)
・Disability as an Intersectional Diversity Variable in the Psychology Curriculum (Julie L. Williams)
・Teaching About Poverty and Social Class: Fostering Class Consciousness  (Heather E. Bullock and Bernice Lott)
・Teaching Cultural and Transnational Psychology: Taking Intersectionality Across the Globe (Lynn H. Collins)
・Nontraditional Students: Multigenerational, Multilocational, and Multicultural (Mary Zahm and Kathryn Quina)

III. Integrating Diversity Into General Psychology Courses
・The Introductory Psychology Course From a More Diverse Human Perspective (Su L. Boatright-Horowitz, Savannah McSheffrey, Marisa E. Marraccini, and Yvette Harps-Logan)
・Teaching Personality and Abnormal Psychology With Inclusivity (Alice W. Cheng, Kathy McCloskey, and Mala L. Matacin
T)
・Teaching Developmental Psychology: Celebrating the Dialectics of Development (Kathleen S. Gorman and Celeste M. Caviness)
・Overcoming Student Defensiveness in Social Psychology Courses: A Collaborative Workshop for Discussing Privilege and Prejudice (Andrea L. Dottolo)
・Multicultural Considerations in the Psychology Research Methods Course (Jasmine A. Mena, Nathan E. Cook, and Kathryn Quina)
・Teaching Biopsychology: Multicultural Findings and Implications (Lisa Weyandt, Danielle R. Oster, Bergljot Gyda Gudmundsdottir, and Meghan Lamarre Rinaldi-Young)
・Teaching Critical, Multivocal Histories of Psychology: Uncovering Diversity  (Kelli Vaughn-Johnson and Alexandra Rutherford)

IV. Including Social Determinants of Health Disparities in Health Psychology  (Colleen A. Redding and Miryam Yusufov)
・Diversity Education in Professional Psychology (Kathleen A. Malloy, Julie L. Williams, LaTrelle D. Jackson, Janeece R. Warfield, and Steven Kniffley)

 Cover of Integrating Multiculturalism and Intersectionality Into the Psychology Curriculum (medium)

 
 



 

« 批判心理学セッション:オンライン開催のお知らせ | トップページ | 次回の批判心理学セッションは3月14日,オンライン開催です. »

コメント

コメントを書く

コメントは記事投稿者が公開するまで表示されません。

(ウェブ上には掲載しません)

« 批判心理学セッション:オンライン開催のお知らせ | トップページ | 次回の批判心理学セッションは3月14日,オンライン開催です. »